YALIN YÖNETİM
Yalın Yönetim
(Lean management) Japonya’daki Toyota fabrikasında geçen yüzyılın ortalarında uygulanmaya başlayan “yalın yönetim” 21. yüzyılda tüm dünya ülkelerinde yaygın kullanım alanı buldu. Bu yaygınlaşmada yalın yönetimin, küreselleşmenin bıçak sırtı rekabetine uyumlu yapısı da önemli rol oynadı. Aynı dönemde pazarda gerçekleşen devrim ile işin ağırlık merkezinin arzdan talebe kayması da yalın düşünce ve yönetimin yıldızını parlattı. Çünkü yalın yönetim, pazarda egemenliğin zaten tüketicilerde olduğu varsayımına göre çok önceden şekillendirilmişti.
Bir yönetim felsefesi, bir iş yapma kılavuzu ve bir pazarı okuma rehberi olarak öne çıkan yalın yönetim ile iş dünyası, geçen yüzyılın 80’li yıllarında tanıştı. 1996 yılında James Womack’ın Dünyayı Değiştiren Makine adlı kitabını yayınlaması yalın düşünceye ilgiyi artırdı. Toyota’nın DNA’sını Deşifre Etmek adlı kitabın 1999’da yayınlanmasından sonra ise şirketler, yalın yönetimi hayata geçirmek için somut adımlar attı. Yalın yönetim, çoğunlukla büyük sanayi şirketlerinde uygulanır. Ancak bu yönetim tekniği, sermaye sıkıntısı çeken, yetişmiş eleman bulamayan, yerli ve yabancı büyük şirketlerle rekabet etmekte zorlanan küçük ve orta boy işletmelerde de uygulanabilir. Çünkü yalın yaklaşım ve yalın yönetim uygulamaları yatırım harcaması gerektirmez. Mevcut kaynakları daha etkin kullanmayı sağladığı için önemli tasarruf potansiyeli vardır. Ayrıca KOBİ’lerde genellikle kemikleşmiş sistemler ve uygulamalar olmadığı için yeni bir yaklaşımın benimsenmesi daha hızlı ve kolay olmaktadır. Yalın teknikler doğrudan çalışanlar tarafından kullanıldığından teknik kadroların sayısını ve niteliğini yükseltmek gerekmemektedir. Yalın yönetimin çalışanlar ve girişimciler için diğer avantajlarını şöyle sıralamak mümkün olmaktadır:
Yabancılaşmanın azalması: İşçilerin üretim süreçlerini bütünüyle görmesi ve onlara farklı yeteneklerin kazandırılması işteki tatmin duygusunu yükseltir. Tablonun bütününü görmek, yapılan işin mantığını anlamak, hep aynı vidayı sıkıştırmanın ortaya çıkardığı yabancılaşmayı bir noktaya kadar azaltır.
İşlerin hızlanması: Yalın yönetim uygulamasında ürün tasarımından satış sonrası servise kadar her alanda faaliyet hızı yükselir. Bu “hız” önemli bir rekabet avantajı sağlar.
Pazarın mesajlarının alınması: Başlangıç noktasının tüketici olması ve “çekim” ilkesinin uygulanması nedeniyle yalın yönetim, pazarın “okunmasını” kolaylaştırır. Yalın üretimi uygulayan bir şirkette kitlesel ısmarlama (mass costumization) gibi yeni üretim ve pazarlama yöntemleri daha verimli bir şekilde uygulanabilir. Yalın yönetimin israftan ve yüksek miktardaki hammadde ve ürün stoklarından kaynaklanan maliyetleri düşürmesi ile elde edilen kaynaklar, yeni ürünlerin geliştirilmesi için kullanılabilir.
Yalın yönetimin adımları: Bu yönetim modelinin hayata geçirilmesinde aşağıdaki adımlar atılır:
- Önce “değer” tanımlanır. Hedef kitledeki tüketiciler için neyin bir değer ifade ettiği tespit edilir. Tüketici için bir değeri olmayan süreçler ve ayrıntılar belirlenir.
- İkinci aşamada şirket, bir “süreçler toplamı” olarak görülür. Ürünün kavram ve konsept aşamasından, satış sonrası servise kadar her üretim aşaması önce ayrı ayrı ve nihai olarak da tek bir süreç olarak incelenir.
- Daha sonra bir “değer akış” haritası çizilir. Bu haritada önce mevcut üretim süreci işaretlenir. Ardından “değer” kriteri esas alınarak ideal değer akış haritası oluşturulur. Bu çalışma sırasında “akış”ın yönü ve içeriği derinlemesine analiz edilir. Bu aşamada yönetici, şirkete bir yabancı gibi dışarıdan bakmayı denemelidir.
- Analizde “çekim” ilkesi muhakkak dikkate alınır. Yalın yönetimde, üst yönetimin ürünü pazara “itmesi” ve müşteri beklemesi yönteminin terk edileceği ve başlangıç noktasının şirket değil tüketici olduğu unutulmaz.
- Ürünün konsepti ve tüm içeriği tüketiciden adeta damla damla süzülerek çekilir. Tüketicinin neye değer verdiği ve hangi ürüne para ödeyeceği araştırılır. Şirkette bir yöneticinin yalın düşünceye tam bir kararlılıkla sahip çıkması ve “değişim kahramanı” rolünü üstlenmesi başarı ihtimalini yükseltir.
- Uygulama sürecinde yalın düşünce sisteminin, tüm felsefesi ile benimsenip içselleştirilmesi gerekir.
- İlk aşamada “israf avcılığı” vardır. Tüketici için bir “değer” ifade etmeyen her maliyet israf olarak belirlenir. Yalın yönetimde, her tür aksaklığın, gecikmelerin, aşırı üretimin, tavana kadar dolu depoların ve iadelerin de israf sayıldığı dikkate alınmalıdır.
- Daha sonra “değer akış haritası” tüm israflar silinerek yeniden düzenlenir. Bu harita, bir uygulama planı ve takvim ile uygulamaya sokulur.
Yalınlaştırmaya en kısa sürede sonuç verecek problem alanlarından başlanır. Değişim ivmesi yakalandığında yalın yönetimin kapsamı genişletilir.
Yalınlık ancak şeffaflıkla sağlanabilir. Çalışanların işyerinde değişen süreçleri gözleriyle görüp kavraması, verimliliğe katkıyı en üst düzeye çıkarır. Yöneticinin inceleme ve analizlerini daima tezgâh başına ve alt katlara inerek bizzat görüp yapması şarttır.
İşin bütününde hedef mükemmelliktir. Yönetici vasatlığa isyan edip, sıfır hatayı hedefler. Bunun için en ileri teknolojiyi kullanır. Ayrıca çalışanlara, hata ortaya çıktığında üretimi derhal durdurma yetkisi de verilir.
Türkiye’deki uygulamalar: Yalın yönetimin gelişmekte olan ülkelerde ve bu arada Türkiye’de iyi sonuç vermesinin diğer bir nedeni de diğer yönetim tekniklerini de bir şemsiye altında toplaması olmaktadır. Yalın yönetimin, kaizen, 6 sigma, toplam kalite yönetimi gibi diğer yönetim tekniklerini dışlamaması aksine bunlardan son noktasına kadar yararlanması, şirketlerin verimlilik konusunda kapsamlı bir atılım yapmalarını kolaylaştırmaktadır.
Bu yönetim tekniği, yalnız sanayi dallarında değil hastaneler, eğitim kurumla- rı ve finans kuruluşlarında da iyi sonuç vermektedir. Örneğin THY’nin uçaklarına teknik bakım hizmeti veren THY Teknik A.Ş’de yalın yönetim, maliyetleri yüzde 15 oranında düşürmüştür. Uçakların yerde kalma süresinin kısalması ek avantaj sağlamıştır.
Yalın yönetimde temel kavramlar: Yalın yönetim uygulamasında esas alınan bazı temel kavramlar şunlardır:
Çevrim zamanı: Bir ürünün hazırlık, yükleme ve boşaltma işlerinin toplam süresine çevrim zamanı denir. Çevrim zamanı hücresel üretim veya hat akış sisteminde en belirgin faktördür. Amaç çevrim zamanının kayıplarını yok etmek ve operasyon çalışma sürelerini eşitlemektir.
Akış tipi üretim: Yalın yönetimde üretim hattı boyunca hattın tüm duraklarında çevrim zamanları eşit düzeyde tutulur.
Akış zamanı: Ürünün geçtiği süreçlerin toplam süresidir. Katma değerli ve katma değersiz işleri içinde barındırması nedeniyle çevrim zamanından farklıdır.
Beş S: Görsel kontrol sisteminin kurulması ve kayıp ile israfın daha kolay tespit edilmesi için uygulanır. Japonca kelimelerden oluşur. 5 S’nin adımları şunlardır: 1- Seiri: Gereksiz olanların, ortamdan uzaklaştırılmasını ifade eder. 2- Seiton: Gerekli olanların düzenlenmesidir. 3- Seiso: Çalışma alanının temizlenmesi anlamına gelir. 4- Seiketsu: İlk üç adımın düzenli olarak uygulanmasını sağlamaktır. 5-Shitsuke: Bu terim kurulan sistemin korunmasını tanımlar.
Bilgi akışı: Tüketiciden gelen bilginin süreci yönetmekle görevli elemana hızlı ve doğru bir şekilde aktarılması ve bu bilginin günlük veya saatlik planlamalara kaynaklık etmesidir.
Çapraz yükleme tesisi: Çeşitli tedarikçilerden gelen ara mallar ve parçaların dağıtıldığı yerdir. Bu yer bir ambar değildir ve gelen parçanın 24 saatte kullanılacağı yere iletilmesi gerekir.
Değer akışı: Ürünün tasarımından seri üretimine, müşteri taleplerinden teslimata kadar yapılan kayıplı, kayıpsız tüm çalışmaların adıdır. Bu akış bir değer akış haritası şeklinde görselleştirilir.
Duruş süreleri: Üretim hatlarında yaşanan ve üretim kaybına neden olan planlı (çay molaları, makine bakım süreleri) veya plansız (arızalar, kazalar, tedarik sorunları) kayıplara verilen isimdir.
“Gembutsu”: Bu terim Japonca’da “git ve gör” anlamına gelmektedir. Problemlerin masa başından değil tezgâhın veya platformun bulunduğu yerde incelenmesini öngören bir terimdir.
“Hoshin kanri”: Şirket için hedef belirleme sürecini tanımlar. Hedefler önce yönetimden tabana indirilir, sonra tezgâh başındaki işçilerin ve teknik elemanların görüşleri alınarak mükemmelleştirilir.
Hücre: Tek hat akışı sisteminde bütünü oluşturan parçalardan her birine verilen isimdir.
“Kanban”: Firmalarda üretim ve lojistiğin işaret, kart ve barkodlama sistematiği ile yönetilmesine denir. Bu sayede üretim miktarları, iş ve dış tedarikçi stokları otomatik olarak izlenebilir ve takip edilebilir.
Beş Niçin yöntemi: Bu yöntemde hatanın nedenini bulmak için görevli kişi kendisine beş kez “Niçin?” diye sorar. Bu yöntemi bir örnekle şöyle somutlanabilir:
- Bir kentteki anıtın mermerlerin hızla aşındığını varsayalım ve beş niçin sorusuyla çözüme ulaşalım:
- Anıt niçin aşınıyor? Çünkü mermerler sık sık deterjanla yıkanıyor.
- Anıt niçin deterjanla yıkanıyor? Deterjan anıta konan serçelerin pisliklerini temizlemek için kullanılıyor.
- Serçeler anıta niçin konuyor? Serçeler ağını geren örümcekleri yemek için anıtın etrafına üşüşüyor.
- Örümcekler niçin anıta geliyor? Örümcekler ağlarını gerip tatarcık sineklerini yiyor.
- Tatarcıklar niçin anıta yöneliyor? Sinekleri, anıtta aydınlatma için kullanılan ampullerin ışığı çekiyor.
Beş niçin sorusundan sonra sorunun çözümünün, anıtın ışıklandırmasına hava iyice karardıktan sonra başlanması olduğu ortaya çıkmıştır.
Aynı yöntem şirketlerdeki hataların bulunması için kullanıldığında, beş sorudan sonra çözümü yakalamak kolaylaşır.
Otonomasyon: Yalının temel araçlarından biridir ve “insan dokunuşu ile otomasyon” olarak da açıklanabilir.
Otomatik hat durdurma: Çözülemeyen bir arıza durumunda operatör, yöneticilere sormadan yanında bulunan ipi çekerek veya düğmeye basarak üretim hattını durdurabilir.
Takt zamanı: Talebin karşılanması için gereken üretime ayrılmış süreye verilen isimdir. Bu sürenin içinde molalar, arızalar, planlı bakım gibi duruşlar yoktur.
Tam zamanında üretim: Japon otomotiv sanayisinin temel taşlarından birisi olan bu felsefe stoksuz üretimin temel taşıdır. Toyota tarafından 1930’lu yıllarda uygulanmaya başlayan tam zamanında (just-in-time) üretim yalın yönetimin temel unsurlarından biridir.
Yamazumi panosu: Yalın düşünce mantığında iş adımlarının birbirleri ile düzgün ve dengeli bir şekilde sıralanarak iş yükünün düzleştirilmiş bir şekilde paylaşımını ifade eder. İş adımlarının zaman ölçüm değerleri kullanılarak bir pano üzerinde takt zamanını geçmeyecek şekilde iş adımları mantık silsilesine göre sıralanır.
Yorumlar
Yorum Gönder